Sageli oleneb kõik sellest, millisest suunast ühele või teisele küsimusele pilk heita. Nii ka siis, kui üritame välja selgitada, milline transpordiliik on kõige ohutum ja milline kõige ohtlikum. Lubagem endale väikest mõttemängu. Etteruttavalt ütleme juba ära, et mootorrattasõit on muudest liikumisviisidest statistika põhjal kordi ohtlikum.

Vahendab Motors24.ee

Esimene arvutuskäik: kõige ohutum on lennata

Kui võtame aluseks läbitud kilomeetrite ning sellega kaasnenud surmajuhtumite arvu, võime statistikast välja lugeda, et kõige ohutum on kasutada lennutransporti. Kui iga miljardi läbitud kilomeetriga kaasneb lennates 0,05 surmajuhtu, siis näiteks bussitranspordi puhul on see arv juba kaheksa korda suurem. Autotransport on sellisel viisil arvutades 62 korda ning jala käimine üle 1000 korra ohtlikum. Miljardi mootorrattakilomeetri jooksul on tõenäosus surma veel kaks korda suurem.

Iga kümme miljonit kilomeetrit tsikliga toob kaasa ühe mootorratturi laiba ehk mootorrattaga sõita on üle 2000 korra ohtlikum kui lennata.

Surmajuhtumeid miljardi läbitud kilomeetri kohta:

  • Õhutransport 0.05
  • Buss 0.4
  • Rong 0.7
  • Veok 1.2
  • Veetransport 2.6
  • Sõiduauto 3.1
  • Jalgratas 44.6
  • Jalakäija 54.2
  • Mootorratas 108.9

Teine arvutuskäik: kõige ohutum on sõita bussiga

Kui võtta arvesse sõites, lennates või kõndides läbitud teekondade arv, saame hoopis teistsuguse tulemuse. Kõige ohutuma transpordiliigi tiitli haarab buss, mille puhul tuleb surmajuhtum ette keskmiselt 4,3 miljardi reisija-sõidukorra kohta. Järgnevad rong ning veokid.

Autoga sõita ning jala käia on sellisel viisil arvestades ligikaudu sama ohtlik. Õhu- ja veetranspordi kahjuks räägivad pikad korraga läbitavad vahemaad, mis kilomeetri põhiselt arvutades neile justnimelt eelise andsid. Reisija-sõidukordade arvu arvesse võttes on jalgrattasõit siiski ohtlikum kui lendamine, olgugi et jalgrattaga enamasti ülipikki vahemaid ei läbita.

Tabeli kõige viimaseks ehk kõige ohtlikumaks osutub aga taas mootorrattasõit, olles sõidukorra kohta ligi kümme korda ohtlikum kui jalgrattasõit.
Ligi iga 600 000. mootorrattasõit lõpeb mootorratturi surmaga ehk mootorrattaga sõita on ca 380 korra ohtlikum kui bussiga liigelda.

Surmajuhtumeid miljardi reisija-sõidukorra / reisija-kõndimiskorra kohta:

  • Buss 4.3
  • Rong 20
  • Veok 20
  • Sõiduauto 40
  • Jalakäija 40
  • Veetransport 90
  • Õhutransport 117
  • Jalgratas 170
  • Mootorratas 1640

Kolmas arvutuskäik: buss võidab taas!

Võtame nüüd vaatluse alla surmajuhtumite arvu miljardi tunni kohta erinevates transpordiliikides. Taas on parimal positsioonil buss ja rong, eelviimasel kohal jalgratas ning ohtlikuim – oh üllatust – mootorratas. Suhteliselt vähe on iga reisija-lennutunni kohta lennu- ja reisija-sõidutunni kohta veetranspordi õnnetusi. Jala käimine on ajalises plaanis, muide, ohtlikum kui autoga sõitmine.

Ligikaudu iga 206 000. mootorrattasõidu tund lõpeb tsiklikasutaja surmaga ehk mootorrattaga sõita on üle 160 korra ohtlikum kui rongiga.

Surmajuhtumeid miljardi tunni kohta transpordiliigi kasutamisel:

  • Buss 11.1
  • Rong 30
  • Õhutransport 30.8
  • Veetransport 50
  • Veok 60
  • Sõiduauto 130
  • Jalakäija 220
  • Jalgratas 550
  • Mootorratas 4840

Järeldus:

Fakt on, et teedel-tänavail liigeldes ümbritseb meid igal hetkel vigastuste, hukkumise või vähemalt majandusliku kahju oht. Ükskõik millisel kujul me ka statistikat ei näita. Igal aastal hukkub maailma teeliikluses 1-2 miljonit inimest, mis teeb ligikaudu 2 protsenti kõigist surmadest.

Aastas saab vigastada üle 50 miljoni inimese, mis teeb ligi neljandiku kõigist vigastustest. Mida rikkam on riik, seda suurema osa tema rahvamajanduse kogutoodangust moodustab liiklusõnnetuste tõttu tekkiv kahju.

Kui laevade põhjaminekut või lennukite alla kukkumist on tavakodanikul raske vältida, siis auto-, mootorratta-, jalgratta- ning jalakäijaõnnetuste ära hoidmiseks saab igaüks meist olla tähelepanelik ja täita liikluseeskirju.

Statistika järgi võiksime öelda, et ka mootorrattasõitu tasub kindlasti vältida. Seda nii siis, kui lugeda kilomeetreid, tunde kui sõidukordi. Ometi toob kevad Eesti teedele tuhanded tsiklimehed ja –naised. Ja kes kunagi tsiklisõidu tunnet kogenuist vaidleks vastu, kui öelda, et midagi meelitavat mootorrattasõidus ometi on, olgugi et ema, isa, vend, õde, vanaema, vanaisa, lapsed, tuttavad, sõbrad ja statistika ütlevad, et see on ohtlik.

*Selle loo kirjutamiseks andis ainest ning laenas statistikat Poola Radomi Tehnikaülikooli teadlaste Zbigniew Łukasiki ning Andrzej Szymaneki 2012. aastal ajakirjas Transport Problems avaldatud artikkel „Safety and Risk in Road Traffic: Selected Problems“.

Vaata ka Eesti politseistatistikat Motors24 leheküljelt