Tõsi, ega liinide rohkus alati mugavust tähendanud - näiteks Tallinnast Pärnusse sõit läbi Viljandi võis aega võtta 16 tundi! Loe selle kohta rohkem Heiki Suurkase loost Päevalehest!

RAUDTEELIINID EESTIS

  • 1870 valmis laiarööpmeline Paldiski - Keila - Tallinn Balti jaam - Tapa -Narva (- Gatšina) (416 km)
  • 1876 valmis laiarööpmeline Tapa - Tamsalu - Jõgeva - Tartu (113 km)
  • 1887 valmis laiarööpmeline Tartu - Elva - Puka - Valga (83 km)
  • 1889 valmis laiarööpmeline (Riia -) Valga - Võru (- Pihkva) (390 km)
  • 1896 valmis laiarööpmeline Rakvere - Kunda (20 km)
  • 1896 valmis kitsarööpmeline Valga (- Rujiena -) Mõisaküla - Pärnu (170 km)
  • 1897 valmis kitsarööpmeline Mõisaküla - Viljandi (45 km)
  • 1898 valmis kitsarööpmeline Valga - Mõniste (- Ape - Gulbene) (210 km)
  • 1899 valmis laiarööpmeline Sonda - Aseri (12,8 km)
  • 1900 valmis kitsarööpmeline Viljandi - Türi - Tallinn-Väike (151 km)
  • 1900 valmis kitsarööpmeline Türi - Paide (13 km)
  • 1901 valmis kitsarööpmeline Tallinna sõlm: Tallinn-Väike - Tallinna sadam - Ülemiste (3,7 km) vt kaarti
Tallinna sõlm ühendas 1901. aastal Tallinna sadama ja Lasna (Ülemiste) jaamad Tallinn-Väikse jaamaga.
Foto: Repro
  • 1905 valmis laiarööpmeline Keila - Riisipere - Haapsalu (78 km)
  • 1914 valmis laiarööpmeline Narva (- Pljussa- Gdov - Pihkva - Polotsk)
  • 1915 valmis kitsarööpmeline Sindi -Pärnu
  • 1916 valmis laiarööpmeline Kohtla - Järve - Kukruse

    Raudtee Aedviidu, ligikaudu.1915
    Foto: ., Eesti Ajaloomuuseum

1913-1917 VALMIS PEETER SUURE MEREKINDLUSE KITSARÖÖPMELINE RAUDTEEVÕRK

  • ► Nõmme-Väike - Sõrve - Suurupi
    ► Liiva - Nõmme-Väike
    ► Sõrve - Vääna - Humala
    ► Harku - Alliku - Peetri - Alliku
    ► Rahumäe - Tondi - Kopli
    ► Liiva - Raudalu - Kurna / Sausti
    ► Tondi - Mustamäe - Astangu - Kadaka
    ► Tallinn-Väike - Ülemiste - Lehmja
    ► Lasna / Ülemiste - Iru / Kose
    ► Valdeku - Pääsküla - Laagri
    ► Kõrgemäe - Kodasema
    ► Rannamõisa - Vääna - Viti
    ► Vääna-Türisalu
    ► Katariina kai - Paljassaare
    ► Aegna raudtee
    ► Naissaare raudteevõrk
    ► Lehtma - Tahkuna Hiiumaal
    ► Mõntu sadam - Sõrve säär Saaremaal
    ► Vormsi (Saksby külas)
    ► Kuivastu - Võiküla Muhus
    ► Auvere -Meriküla Virumaal

Peeter Suure Merekindluse raudteevõrk (ligi 263 km) rajati 1913-1917
Foto: Repro

ALATES 1918
1920-1923 võeti enamik merekindluse raudteedest üles, kasutusele jäid

  • ► (Tallinna sadam - Tallinn-Väike -) Liiva - Sõrve -Vääna -Humala (32 km)
  • ► Rahumäe - Tondi kasarmud - Rahumäe vangilaager (8 km)
  • ► Harku - Harku koloonia (2 km)
  • ► Naissaare raudteed (37,7 km)
  • ► Aegna raudtee (3 km)
  • ► Auvere -Meriküla (8 km)
  • ► Ülemiste - Iru (8 km)

(Aegna ja Naissaare vt kaarti)

Aegna raudtee püsis veel aastaid kasutatavana
Foto: Repro
Naissaare raudteevõrk 1936. aasta seisuga
  • 1917 valmis kitsarööpmeline Roomassaare - Kuressaare

    Kuressaare raudtee
    Foto: ., Eesti Ajaloomuuseum

  • 1918 valmis kitsarööpmeline Paide - Tamsalu
  • 1918 valmis kitsarööpmeline Kuressaare - Putla Haeska / Rõõsa
  • 1919 valmis kitsarööpmeline Riisipere - Vaimõisa (27 km)
  • 1920 katkes Narva-Gdovi ühendus
  • 1920 valmis kitsarööpmeline Jägala - Raasiku
  • 1920 valmis laiarööpmeline Haapsalu - Rohuküla (7 km)
  • 1922 valmis laiarööpmeline ühendus Tartu sadamaga

1917-1918 rajatud Saaremaa raudtee lammutati pärast 1922. aastat

  • 1923 suleti Kuressaare - Putla - Haeska / Rõõsa
  • 1923 valmis kitsarööpmeline Valga - Koikküla (17 km)
  • 1923 valmis kitsarööpmeline Riiselja - Orajõe (44 km)
  • 1924 suleti Auvere -Meriküla
  • 1924 suleti Ülemiste - Iru
  • 1924 valmis Lavassaare - Sindi
  • 1924 suleti Riisipere - Vaimõisa
  • 1924 elektrifitseeriti Tallinn Balti jaam - Pääsküla
  • statistiline album 1925
    Foto: Statistiline Album
    statistiline album 1925
    Foto: Statistiline Album
    statistiline album 1925
    Foto: Statistiline Album
  • 1925 valmis kitsarööpmeline Orajõe - Ikla (5 km) -
  • 1925 suleti Vääna - Humala
  • 1926 valmis kitsarööpmeline Sonda - Jõepere - Mustvee (63 km)

Toonane raudteede kaart:

Raudteede kaart 1925. Punasega kavandatud liinid
Foto: Repro
  • 1927 suleti Narva-Pljussa
  • 1927 valmis laiarööpmeline Narva ühendus Kulgu sadamaga
  • 1928 valmis kitsarööpmeline Lelle - Papiniidu - Pärnu (82 km)
  • 1927 valmis kitsarööpmeline Eidapere - Järvakandi (9 km)
  • 1928 valmis kitsarööpmeline Viluvere - Vändra (10 km)
  • 1931 valmis laiarööpmeline Tartu - Veriora -Petseri (88 km)
  • 1931 valmis kitsarööpmeline Rapla - Virtsu (96 km)
  • 1939 valmis kitsarööpmeline Ülemiste - Maardu

Vaata toonast raudteede kaarti!

Raudteede kaart 1939. Punktiiriga kavandatud liinid
Foto: Repro
  • 1939...1947 valmis kitsarööpmeline Vasalemma - Murru vangla
  • 1940 valmis laiarööpmeline Ülemiste - Järve (6 km, Järvevana tee ääres)

1939. aastal oli Eestis laiarööpmelisi raudteid 1231,9 km ja kitsarööpmelisi raudteid 909,3 km, reisijaid nendel 12,15 miljonit

statistiline album 1925
Foto: Statistiline Album
Raudtee ja elamud A. M. Lutheri vabriku lähedal
Foto: Eesti Ajaloomuuseum


Pärast 1940

  • 1940 suleti Roomassaare - Kuressaare
  • 1941 valmis kitsarööpmeline Ikla-Ainaži
  • 1941 purustati Jägala - Raasiku


SAKSA VÄLIRAUDTEEDE VÕRGUSTIK VIRUMAAL

Saksa väliraudtee 1942-1944
Foto: Repro
  • u 1942 valmis Kuremäe - Viivikonna - Vaivara - Sillamäe
    u 1942 valmis Jõhvi - Ahtme - Kuremäe - Jaama
  • 1944 purustati Valga-Rujiena
  • 1944 suleti Aegna kindlusraudtee
  • enne 1946 suleti Harku- Harku koloonia
  • 1947. aasta: Tondi kasarmute raudtee keeras Rahumäe vangilaagrisse, mis asus tänase Mustamäe haigla kohal.
    Foto: Repro

    .

  • u 1947 võeti üles Tondi kasarmute - Rahumäe vangilaagri lõik
  • enne 1947 valmis laiarööpmeline Tallinna miinisadama - Paljassaare
  • enne 1947 valmis laiarööpmeline Kopli - Veskimetsa - Astangu - Harku
  • 1953 valmis Saaremaa laiarööpmeline militaarraudtee

Vaata kaarti!

Saaremaa militaarraudtee rajati 1953, kuid võeti üles juba 1956
Foto: Repro
  • 1956 suleti Saaremaa laiarööpmeline militaarraudtee
  • 1958 elektrifitseeriti Pääsküla - Keila - Klooga
  • 1959 suleti Nõmme-Väike - Vääna
  • 1960 valmis laiarööpmeline elektrifitseeritud Klooga - Kloogaranna (3 km)
  • 1962 elektrifitseeriti Klooga - Paldiski
  • 1965 elektrifitseeriti Keila - Vasalemma
  • 1968 suleti Virtsu-Raikküla
  • 1968 suleti Avinurme-Mustvee
  • 1969 suleti Lelle - Papiniidu
  • 1969 suleti Viluvere - Vändra
  • 1969 muudeti laiarööpmeliseks Tallinn - Rapla - Lelle
  • 1970 muudeti laiarööpmeliseks Lelle - Eidapere
  • 1970 suleti Valga - Koikküla - Mõniste (- Ape)
  • 1971 suleti Raikküla-Rapla
  • 1971 suleti Tallinna sõlm: Tallinn-Väike - Tallinna sadam - Ülemiste
  • 1971 suleti kitsarööpmeline Ülemiste - Maardu
  • 1971 suleti Liiva-Nõmme-Väike
  • 1971 suleti Türi-Tallinn
  • 1971 muudeti laiarööpmeliseks Eidapere - Pärnu kaubajaam
  • enne 1972 suleti Ahtme - Kuremäe - Jaama
  • enne 1972 suleti Kuremäe-Viivikonna raudtee
  • 1972 suleti Pärnu - Papiniidu - Riiselja
  • 1972 suleti Türi - Paide- Tamsalu
  • 1972 suleti Viljandi - Türi
  • 1972 suleti Sonda - Avinurme
  • 1972 muudeti laiarööpmeliseks Lelle - Türi
  • 1973 elektrifitseeriti Tallinn - Kehra
  • 1973 muudeti laiarööpmeliseks Türi - Võhma
  • 1973 suleti Mõisaküla - Viljandi
  • 1974 muudeti laiarööpmeliseks Võhma - Viljandi
  • 1974 suleti Eidapere - Järvakandi
  • 1975 suleti Pärnu - Papiniidu - Sindi
  • 1975 suleti Rujiena - Mõisaküla - Riisselja
  • 1975 suleti Riisselja - Ikla (- Ainaži)
  • 1975 suleti Sindi - Lavassaaare turbaveoraudtee
  • 1976 valmis laiarööpmeline Pärnu-kaubajaam-Pärnu
  • 1978 elektrifitseeriti Kehra - Aegviidu
  • 1980 oli Eesti raudteedel reisijaid 36,5 miljonit
  • 1981 muudeti laiarööpmeliseks Pärnu - Mõisaküla - Ipiki - Rujiena
  • 1981 elektrifitseeriti Vasalemma - Riisipere
  • 1982 valmis laiarööpmeline Ülemiste - Maardu - Viimsi (Miiduranna)
  • 1983 valmis kitsarööpmeline Lavassaare - Tootsi
  • 1987 valmis laiarööpmeline Ülemiste / Lagedi - Muuga sadamaraudtee
  • 1987 suleti Tallinna miinisadama - Paljassaare
  • 1990 suleti Kopli - Veskimetsa - Astangu
  • 1990 valmis laiarööpmeline Nõmme-Väike - Astangu - Harku,
  • 1992 suleti Mõisaküla-Ipiki ühendus
  • 1997 suleti Sonda - Aseri
  • 1995 suleti Riisipere - Haapsalu - Rohuküla
  • 2000 suleti Nõmme-Väike - Astangu - Harku
  • 2001 suleti Pärnu-Mõisaküla
  • 2001 valmis laiarööpmeline Ahtme - Viivikonna põlevkiviraudtee (11,7 km)
  • 2011 valmis laiarööpmeline Koidula raudteesõlm piiril (kokku 25,6 km)
  • 2011? võeti üles Vasalemma - Murru vangla

Eesti Raudteele kuulub praegu 1229 km raudteid, sellest 132 km on elektrifitseeritud, reisijaid 4,1 miljonit (2013)

PLANEERIMISEL PRAEGU

  • Rail Baltic

vt Rail Balticu kavandatavat trassi siit

  • Vasalemma valla üldplaneering näeb ette Vasalemma - Murru - Ämari raudteed

TEOSTUMATA JÄÄNUD RAUDTEEPLAANID
Seadustes kirjas

  • 1921 (Saaremaa raudtee rajamise seadus) Roomassaare - Kuressaare - Orissaare
  • 1928 (raudteevõrgu arendamise seadus: kavandatud 1932-35) laiarööpmeline Pärnu - Viljandi - Tartu
  • 1928 (raudteevõrgu arendamise seadus: kavandatud 1931-33) kitsarööpmeline Viljandi - Mustla - Tõrva - Valga
  • 1928 (raudteevõrgu arendamise seadus: kavandatud 1931-33) kitsarööpmeline Mõisaküla - Tõrva
  • 1928 (raudteevõrgu arendamise seadus: kavandatud 1931-33) kitsarööpmeline Võhma - Põltsamaa
  • 1928 (raudteevõrgu arendamise seadus: kavandatud 1931-33) kitsarööpmeline Tapa - Ambla - Järva - Jaani
  • 1928 (raudteevõrgu arendamise seadus: kavandatud 1934-37) kitsarööpmeline Põltsamaa - Mustvee
  • 1928 (raudteevõrgu arendamise seadus: kavandatud 1934-37) kitsarööpmeline Vändra - Võhma
  • 1939 (eraldi seadus, kavandatud 1939-46) Valga - Tõrva - Abja

Raudteede ideid

  • 1912 Tallinn - Kiltsi - Vasknarva (- Moskva )
  • 1918 Riisipere - Vaimõisa - Märjamaa - Vigala - Pärnu-Jaagupi - Pärnu
  • 1918 Haeska - Soela (Saaremaal)
  • 1918 Kuressaare - Mõntu sadam (Saaremaal)
  • 1921 Orissaare - Kuivastu (Muhus)
  • 1923 Saku - Keila
  • 1924 Iru-Jõelähtme-Kuusalu-Loksa
  • 1924 Tõrva - Otepää - Kanepi - Võru
  • 1924 Tõrva - Antsla
  • 1924 Helme - Karula
  • 1924 Vändra - Türi - Põltsamaa
  • 1927 Narva - Narva-Jõesuu
  • enne 1928 Kanepi - Võõpsu
  • enne 1928 Mustla - Pikasilla - Otepää - Kanepi - Võõpsu
  • enne 1928 Liiva - Jüri - Kose - Paide
  • enne 1928 Mõniste - Rõuge - Võru
  • enne 1928 Võru - Vastseliina - Laura
  • enne 1928 Heltermaa - Pühalepa - Kärdla - Kõrgessaare
  • enne 1928 Pühalepa - Käina - Emmaste
  • enne 1928 Vändra - Türi
  • enne 1928 Paide - Rakke - Rakvere
  • enne 1928 Rakvere - Avinurme
  • enne 1928 Mustvee - Tudulinna - Pühtitsa - Narva
  • enne 1928 Pühtitsa - Jõhvi
  • enne 1928 Mustvee - Kallaste - Tartu
  • enne 1928 Tartu - Kanepi - Võru
  • enne 1928 Haapsalu - Kirbla
  • enne 1928 Lihula - Pärnu