Jõuan oma peas vastuseni, et ilmselt on põhjuseks huvi maailma ning eriti tehnoloogia vastu ning motiveerin end, et selles suhtes olen ma idufirma inimestega täiesti ühesugune. Teen veel ühe katse sotsialiseeruda ning lähen küsin cateringi-neiult, kas joogipoolise valikus leidub ka õlut. "Ei, aga meil on Eestis valmistatud soft punch jääteed," ütleb ta. Võrdlemisi skeptiliselt võtan pudelis 25 milligrammi kofeiini sisaldava joogikese laua pealt ning leidsin end varsti uuesti sama targalt laua tagant. Ikka üksinda. Lohutan end teadmisega, et õhtu tipphetk on alles ees.

Ülisalajane motivatsioonifilm, mida on vaadanud kõik digi-edulood üle maailma

Õhtu tipphetkeks on tehnoloogiaringkondades kultusfilmiks saanud General Magic, mis räägib Apple'i tütarfirma General Magicu loo. Just selle filmi nägemiseks kõik need inimesed kohale tulnud olidki (Kosmose IMAX-saal oli peaaegu täis), sealhulgas oli see ka minu peamiseks tuleku põhjuseks, kuigi üritasin end motiveerida ka petliku ideega, et üritus aitaks idufirma-skeenel kontakte saada. Filmi privaatseansse on näiteks korraldanud Apple, Google ja Stanfordi Ülikool - see näitab, et tegemist peab olema suurepärase ja olulise filmiga.

Igatahes, leidsin end lõpuks IMAX-i saali toolis ning pärast rahva käima tõmbamist stiilis "kas te oleteeee valmiiiiis", jõudsime lõpuks filmi sissejuhatava kõneni. Filmi Eestisse toonud Nevercode'i tegevjuht Triin Kask (või nagu start-upidele meeldib kolmetäheliste ühenditega viidata - CEO), selgitas, miks ta oli nii palju vaeva näinud, et see film Eestisse tuua.

Tegelikult mingit erilist põhjust selleks ei olnudki. Ta oli lihtsalt ise tahtnud seda filmi näha ning kuna filmi veebist ei leia, kirjutas Kask filmi tegijatele, et ta tahab seda näha. Filmiloojad olid meeldivalt üllatunud, kuna nende sõnul on Eesti nagu Euroopa Silicon Valley ning seetõttu tasuks filmi siin näidata. Kõik lõppes sellega, et üks filmi loojatest tuli ka filmilinastusele ja enne filmi näidati kaht videoklippi, milles ütlesid oma tervitussõnad Marc Porat, General Magicu tegevjuht ja asutaja ning Tony Fadell, endine General Magicu töötaja ja mees, kes on iPodi, iPhone'i ja nutikodulahendustega tegeleva ettevõtte Nest taga.

Dokumentaalfilm, mis on ajaloolisest perspektiivist üliväärtuslik

Nagu alapealkiri ütleb, siis tegemist on filmiga, mille peamine väärtus (vähemalt minu arust) seisneb just ajaloolises perspektiivis. See on dokumentaalfilm, milles räägivad oma loo mitmed tehnoloogiagurud, kellele anti 90ndate alguses salaprojekt arendada Apple'i tarvis mobiilne arvuti ehk tänapäeva nutitelefoni eelkäija. Salaprojekti kallal toimetanud ettevõtte nimi oligi General Magic.

Kuna suurem osa meist seda nime kunagi kuulnud ei ole, võite ilmselt isegi aru saada, et see projekt kukkus läbi. Põhjuseid oli palju, sealhulgas Apple'i-poolne reetmine (õunafirma tõi ise enne General Magicut välja oma taskuarvuti Newton), Interneti plahvatuslik levik (millega ettevõte polnud arvestanud) ja üldine vidinate-arendamise mentaliteet ettevõttes, mida soodustas mitte piisavalt konkreetne juhtimine.

General Magic ja selle toode vajusid küll unustusehõlma, kuid firma tootis terve hulga proffe, läbi kelle elab nende pärand edasi - sealhulgas sai seal esimesed tuleristsed ka näiteks varemmainitud Tony Fadell, kes oli pärast nii iPhone'i kui ka iPodi disainimise juures. Samuti võrsus ettevõttest näiteks Ebay looja Pierre Omidyar, Androidi looja Andy Rubin, Barack Obama tehnoloogianõunik Megan Smith ja paljud teised.

See oligi filmi peamine iva - isegi, kui teed midagi, mis kukub äriliselt läbi, võivad firma kandev idee ja väärtused aja jooksul siiski edukalt edasi elada - General Magicu puhul elas see idee edasi nii tootes (massikommunikatsioonivahend, mis mahub taskusse) kui ka läbi inimeste, kelle jaoks tehnoloogia piiride nihutamine oli oluline. Iga selline inimene kandis General Magicu põhimõtteid mööda maailma edasi ja nakatas ka teisi.

Vaadates hetkeseisu digi- ja tehnoloogiavaldkonnas ütleksin, et üks või isegi paar General Magicu taolist firmat kuluks meile praegugi ära. Suur osa muudatustest on eriti suurettevõtete puhul marginaalsed ja keegi neile kandadele ka ei astu, seega miks pingutada?

Kinosaali maagia
Foto: Nevercode.io

Peale filmi lõppu olin uksest välja astumas, kui kohtasin pea ainsat idufirma inimest, keda nägupidi tean. "Kuidas film meeldis?" uuris ta minult. Tõdesin, et olin tulnud ootusega, et tegemist on filmiga, mis keerab mu mõttemaailma hoobilt pahupidi. "Idufirmasse tööle minema ega üht asutama ma selle filmi pärast igatahes ei hakka," naljatlesin ma. Filmi vaatamata poleks ma aga sellisest olulisest firmast nagu General Magic maailma tehnoloogiamaastikul ilmselt kunagi teada saanud.