Vahendab Accelerista

Eestlane suudaks tõenäoliselt tunnipealt oma kütusekulu poole võrra vähendada, kui lükata käima üleriigiline “Naabrist vähem”- kampaania. Isegi kui ühel on V8 ja naabril vaid 1.2-liitrine, peamiselt õhust ja armastusest tukslev mootorikene, suudaksid vägevamad mehed oma veekaheksa nii ära ökonoomitada, et see mitte enam ei kuluta vaid hakkab kütust juurde tootma!

Nali-naljaks, aga fakt on, et ka kõige ökoma jõuallikaga ja oskajama juhiga auto kütusekulu kukub mõnevõrra, kui vaadata üle rehvid, vältida tipptunnil sõitmist, hoida oma sõiduvahend iga ilmaga töökorras ja muidu ka korras, tassimata kaasa tonni “äkki-ikka-läheb-vaja” asju või tühja katuseraami.

10 LIHTSAT NIPPI TEEL KÜTUSESÄÄSTU MAAILMAMEISTRITIITLILE

  • 1. Vali oma sõiduvahend vajadustest lähtuvalt: kui suur on aastane läbisõit, mitu inimest sõidavad, kuhu ja miks sõidavad, mis otstarbeks autot veel kasutad? Vaata ja võrdle tehase poolt antavaid kütusekulu numbreid ning reaalseid sõiduteste, pööra tähelepanu heitmekogustele ja mootori spetsifikatsioonile. Euroopas kehtib uutele jõuallikatele Euro 6 norm.
  • 2. Vali hoolikalt auto suve-ja talverehve. Eelista säästlikke, väiksema veeretakistusega rehve. Mida väiksem veeretakistus, seda vähem kulub energiat. See omakorda aitab kütusekulu ja heitmekogused normis hoida.
  • 3. Kontrolli regulaarselt rehvirõhku: mõõda kord kuus enne sõitma asumist “külmade” rehvide rõhku. Alati enne pikemat sõitu käi kõik rehvid korra üle.
  • Sinu autole sobiva rehvirõhu määramisel on abiks auto käsiraamat ja vajadusel volitatud hoolduse meister, kellelt saad üle küsida, kui suur peab olema rõhk konkreetses rehvis. Kui autokummis on rõhk liiga madal, kuumenevad ja kuluvad rehvid rohkem ning suureneb veeretakistus. See omakorda mõjutab kütusekulu.
  • 4. Hoia mootori pöörded optimaalsel tasemel. Väldi “jõuramist”, kasuta alati võimalikult kõrget käiku. Ökosõidu instruktor soovitab linnakiirusel rahulikult kasutada ka viiendat käiku. Automaatkastiga auto puhul lülita sisse säästlik sõiduviis ja lase käigukastil rahulikult toimetada.
  • 5. Pidurda mootoriga. Kasuta pedaali litsumise asemel alati mootoriga pidurdamist – selline teguviis ei kuluta kütust. Kui kasutad kohanduvat kiirusehoidikut koos ennetava pidurdussüsteemiga, lase sel omasoodu toimetada. Moodsamad autod suudavad rekuperatsiooni keerata kasuks ning sellega akut laadida. Salvestatud pidurdusenergia toidab näiteks auto elektrisüsteemi.
  • 6. Viska autost välja kõik ebavajalik. Eemalda katuseraam, näita ämmale, kust läheb buss ja õpeta ta kasutama peatus.ee– d. Tühjenda panipaigad tränist ja korista pakiruum.
  • 7. Mõtle järele, kas su konditsioneer ja soojendus ikka peavad huugama? Kasuta neid mõistlikult, sest need on parajad kütuseõgardid. Tuuluta autot enne sõitma hakkamist, sõidu ajal akna avamine on saatanast, sest lisab kütusekulu.
  • 8. Lisaks ökosõidule õpi sõitma ennetavalt: hoia fookus liiklemisel, jälgi ja analüüsi olukordi. Ära tee mõttetuid kiirendusi ega veni nagu tigu mööda maanteed. Sõida ühtlase kiirusega, väldi järske pidurdusi. Väldi tipptunnil liiklemist. Ennetav sõiduviis on ühtlasi üks liiklusturvalisuse alustalasid.
  • 9. Ära jäta autot pikaks ajaks tühikäigule. Esiteks saastad sa õhku, teiseks kulutad kütust, kolmandaks käitud sa kümneks minutiks poodi minnes ja autot tööle jättes nagu tõeline tõbras, sest inimesed, kes sinu autost mööda lähevad, peavad seda jama sisse hingama.
  • Kui autol on start-stopp süsteem, siis see on mõeldud foori taga või ummikus seistes töötama, kui sa lahkud aga kauemaks kui paar minutit, peab see vidin süsteemide elushoidmiseks vahepeal auto käivitama.
  • 10. Kui väljas on talv ja libe jää, siis hoia oma auto lumest puhtana ja kasuta eelsoojendust. Asjatundjate hinnangul aitab eelsoojendatud mootor kütusekulu vähendada kuni 40%.

KAKS KÕIGE OLULISEMAT NIPPI, MILLEST KEEGI EI RÄÄGI
Loe edasi siit