Alates 20. sajandi algusest tähistatav Black Friday kuulutab ameeriklaste jõuluostude hooaja avatuks ja toob aasta suurima müügikäibe.

“Tänavu prognoositakse, et rekord lüüakse ka Ühendkuningriigis. Kui mullu ostsid britid musta reede nädalal kuue miljardi naela eest, siis tänavu prognoositakse müügiks lausa kümme miljardit,” ütleb Tele2 tootedirektor Katrin Aron.

Must reede on alati tänupüha (novembri neljas neljapäev) järgsel päeval, aga ostlemispühana on veninud pikemaks. Müügikampaaniad toimuvad alates novembri keskpaigast kuni küberesmaspäevani ehk mustale reedele järgneva esmaspäevani.

USA-s prognoositakse peamiselt veebipoodides toimuva küberesmaspäeva kampaania käibeks tänavu 3,5 miljardit dollarit.

Rahvusvahelised e-poed Amazon, BestBuy ja Aliexpress teevad sel perioodil iga päev sadu erinevaid sooduspakkumisi. Musta reede kampaaniad jõuavad rahvusvaheliste poekettide vahendusel ka Eestisse.

"Näiteks müüb Eckerö Line üheeuroseid laevapileteid, Ryanair 15 euroseid lennupileteid, IM arvutid korraliku soodustusega Apple’i arvuteid ning Tele2 kuni 30-protsendilise allahindlusega telefone," ütleb Aron.

Must reede oli algupäraselt pigem kurb sündmus, sest kasvav tänupühade ostuhullus tõi rohkelt liiklusummikuid ja -õnnetusi. Positiivseks muutus päev kaupmeeste nägemus, kellele see tähendas suuri käibeid ja kasumit. Kuna kaubanduses märgitakse kahjumit punasega ja kasumit mustaga, siis viitab must reede kasumlikule päevale.

Hiinas on musta reede sarnane ostlemispüha 11. novembril ning tänavu sündis šoppamisrekord ka seal.