Ainuüksi retsept on lollikindel – ehita väiksema VW Polo tükkide najal sõiduk, mis suuremast/kallimast VW Golfist üle nii pikkuse, telgede vahe kui ka tagaistme ees pakutava jalaruumi osas – ja kui liita eelnenule Golfist soodsam hind ja eelkäijast paremad viimistlusmaterjalid, siis saate ehk aru, miks lisaks Ford Focusele ja VW Golfile endale peaksid murelikud olema ka Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3, Opel Astra, Seat Leon ja Toyota Corolla.

Teisisõnu on tegu esiveolise pereautoga, mis silub Škoda valikus väikese Fabia ning suurema Octavia vahel olevat tühimikku ja ehitatakse VW Grupi MQB-A0 nimelise platvormi najal, millel põhinevad veel müügil olevad Seat Ibiza, VW Polo ja VW T-Cross. Scala mootoriruumist leiate kas kolme- või neljasilindrilised jõuallikad ja erinevalt eelkäijast on võimsamate (loe: nelja silindriga) mootorite korral auto tagateljel väändetala asemel sõltumatu vedrustus. Tõsi, säärased isendid trügivad nii sõiduomaduste kui hinna poolest juba pigem Golfi ja Octavia mängumaale, sest seesuguste tippversioonide hind pole enam kuigi soodne.

Mudelinimeks passiks ka "ruumikas"

Scala põhitrumbiks on "palju autot vähese raha eest", mis peab baasmudelite korral hästi paika. Tšehhi uudistoode edestab Golfi pikkuses 104 mm (4362 vs 4258 mm) ja telgede vahes tuleb Golfil samuti alla vanduda (2649 vs 2620 mm). Samamoodi on Scala üle pakiruumi mahus, sest kui Golfil lubatakse pakihoidla mahuks 380-1270 liitrit, siis Scalal on selleks näitajaks 467-1410 liitrit. Tõsi, kaheosalist (suhtes 60/40) tagaistme seljatuge maha käänates jääb pakiruumi põrandale tagaistme kohale pea kümne sentimeetri kõrgune aste, ent tavaseades pole üheski sama klassi autos tagaistme ees nii palju ruumi kui Scalas.

Škoda Scala
Foto: tootja

Väikeauto algupäraga Scala on nagu daami ridikül, mis venib saputades turukotist rohkem mahutavaks kotiks. Mina mahtusin oma keskmise kasvu järgi seatud juhiistme taha mugavalt istuma, põlvede ette ja pea kohale jäi umbes kolme sõrme jagu varu ning tagaistmele pääsu hõlbustavad ka laialt avanevad uksed, mis lasevad end lahti lükata pea täisnurga all. Õigupoolest tuletab väikeauto algupära meelde vaid sõitjate ruumi laius, ent kaks täiskasvanut mahuvad vabalt kõrvuti istuma, ilma et nad küünarnukke kokku klopiks. Lisaks saab Scala kiita veel kõigis suundades avaneva hea nähtavuse eest ja tänu C-piilaris asuvale aknale ei õnnestu kaasliiklejatel endid isegi nn surnud nurka ära peita.

Kolme ja nelja silindriga jõuallikad

Praegu pakutakse Scalat kahe otto- ja ühe diiselmootoriga. Esimestest avab valiku kolme silindriga 1,0 TSI (85 kW/115 hj), mida saab kas kuuekäigulise käsikäigukasti või seitsmekäigulise „automaadiga“ (DSG). Teise ottomootorina on valikus nelja "potiga" 1,5 TSI (110 kW/150 hj), mis saadaval seitsmekäigulise automaatkäigukastiga (DSG). "Õlipõletajate" jaotusest leiate nelja silindriga 1,6 TDI (85 kW/115 hj), mida pakutakse mõlema eespool mainitud käigukastiga. Lisaks läheb juulis tootmisse tagasihoidlikum baasjõuallikas (1,0 TSI, 70 kW/95 hj), mis on saadaval vaid viiekäigulise käsikäigukastiga ja samast kuust saab suurema töömahuga ottomootorit ka kuuekäigulise käsikastiga.

Tänasest valikust on nobedaim DSG-käigukasti ja 1,5 TSI mootoriga Scala – samas seades oli minugi proovisõiduk - millel kulub 100 km/h saavutamiseks 8,2 sekundit. Võimsam 1,0 TSI on antud harjutuses 0,6 sekundit aeglasem ja DSG-käigukastiga "diislis" saavutatakse 100 km/h 10,3 sekundiga (käsikastiga versioon on 0,2 s nobedam). Ja kuigi proovisõiduki korral on ametlikuks keskmiseks kütusekuluks 5,7-6,9 l/100 km (WLTP), kujunes minul maanteel parimaks tulemuseks 4,5 ja linnas 5,8-6,0 l/100 km. Võimsam 1,0 TSI ja diiselmootor on veel säästlikumad ja aasta lõpuks tuuakse turule ka surugaasil töötav Scala (1,0 TSI, 66 kW/90 hj).

Škoda Scala
Foto: tootja

Vaikne ja pehme vedrustusega

Isegi kui ma oleksin palgaline vinguviiul, oleks raske millestki kinni hakata. Maanteel toetab head muljet vaikne interjöör, mille mürataustaks kujunes kiirusel 92 km/h 74-76 dB, mis teeks au isegi luksusautodele. Suurem ottomootor tagab koos DSG-käigukastiga hea dünaamika, pingevabal kulgemisel lülitatakse kaks silindrit kütuse säästmiseks välja ning tänu pehmele vedrustusele on Scala õnnestunud valik auklike tänavate tarvis. Minu jaoks oli viimane isegi liialt pehme, sest löökaukude korral võib esivedrustus teinekord mürtsuga läbi lüüa. Muus osas on veermik vaikne ja kui siledal asfaldil võis aduda rooli keskosa juures teatavat ebatäpsust, siis karedal pinnal see ei ilmnenud.

Loe edasi Whatcar.ee lehelt!