Kui äsja Mazda 3 võiduga lõppenud maailma naiste aasta auto 2019 valimised kõrvale jätta, käib mäng mõisa peale alati uut aastat silmas pidades: näiteks Eesti aasta auto 2019 tiitlit on nüüdseks pea aasta aega kandnud Kia Stinger.

2020. aasta EAA tiitlile kandideerivad kuus superfinalisti: Audi e-tron, BMW kolmas seeria, Kia XCeed, Mazda 3, Renault Clio ja Toyota RAV4.

Milline neist saab õiguse kanda järgmist aasta auto tiitlit, selgub juba reedel, 22. novembril ETV Ringvaate saates, kus valimise peakorraldaja Tõnu Ojala otse-eetris võitja välja hõikab.

Miks aga järgmise ja mitte selle aasta tiitel? Eeskuju on ilmselgelt võetud missivalimistest, kus kauneim neidis saab kaela siidpaela ja kohustuse kogu järgneva aasta eeskujulikult vinki-vinki teha. Autoostjale mõjub 2020 aga kindlasti värskemalt kui 2019…

Soome aasta auto

Soomlased valivad Vuoden Auto Suomessa 2020 ehk aasta auto Soomes tänavu 34 kandidaadi seast. Võitja selgitamiseks on toimunud mitu põhjalikku ühissõidupäeva ja tehtud erinevaid teste. Tiitel antakse üle jõulukuu 5. päeval, pidulikul auto- ja liiklusgalal.

Eriline on tänavu see, et kuue superfinalisti asemel on 7, mis võidu peale konkureerivad: tasavägises heitluses said kaks autot samapalju punkte ning žürii otsusega pääsesid mõlemad finaali. Lisame allpool valiku hindajate kommentaare.

Aasta auto Soomes 2020 finalistid:

Audi e-tron: esimene elektriauto, mis hakkab Teslale tõsisemalt vastu
Mazda 3: tõeline üllataja, kvaliteetne, pärl omas klassis
Peugeot 208: vägev uudis väikeautode seas
Renault Clio: eelkäijast paremuselt sama kaugel nagu Kuu Maast
Škoda Scala: praktiline, ruumikas ja väga hästi sõidetav
Škoda Kamiq: igati õnnestunud uudismudel, mis meeldib paljudele
Toyota Corolla: igihaljast soosikust pole selgi korral võimalik mööda vaadata

Läti aasta auto 2020

Lätlased on aasta autot valinud 1998. aastast peale. Tootjaid said tänavu uudismudeleid võistlema esitada kuni 7. novembrini. Lätlaste võistlus kannab nime Latvijas Gada auto 2020.

Mudeleid kogunes võistlusele 35, mis on kõigi aegade rekord. Testisõite teevad kohtunikud kahes jaos. Karikas antakse kätte 7. detsembril pidulikul galaüritusel.

Kuna tootjad saavad (osalustasu eest) ise otsustada, mis mudeleid võistlema panna, on lätlastel rivis vähemalt 1 põhimudeli kähkumodifikatsioon (Rénault Mégane R.S Trophy) ja paar facelifti. Aga puudub näiteks Mazda 3, mis on muudel võistlustel enam-vähem alati superfinaalis.

1. Mitsubishi ASX
2. Mitsubishi L200
3. BMW X5
4. Mercedes–Benz GLE
5. Mercedes–Benz CLA
6. Seat Tarraco
7. Cupra Ateca
8. Jeep Wrangler
9. Citroën C5 Aircross
10. Kia Xceed
11. Kia ProCeed
12. Škoda Scala
13. Škoda Kamiq
14. Volkswagen T-Cross
15. Volkswagen Passat
16. Porsche Macan S
17. Hyundai i30 Fastback N
18. Hyundai Santa Fe
19. Hyundai Kona Hybrid
20. Renault Clio
21. Renault Megane R.S.Trophy
22. Mazda CX-30
23. Range Rover Evoque
24. Ford Ranger Raptor
25. Ford Focus ST
26. Ssangyong Korando
27. Audi A1 Sportback
28. Audi e-tron
29. Audi Q3 Sportback
30. Toyota Camry
31. Toyota RAV4
32. Toyota Corolla TS
33. Toyota Supra
34. Peugeot 208
35. Suzuki Jimny

Leedu aasta auto 2020

Leedu aasta auto ehk Lietuvos Metu Automobilis 2020 valimised on lõpusirgel: 20. novembril selgus 7 finalisti, võidukarikas antakse üle 29. novembril pidulikul galal.

Ka Leedus saavad autotootjad ise (tasu eest) otsustada, mis autod võistlema lubada. Läti ja Eestiga võrreldes on leedulased aga ülevoolavalt lahked: eri kategooriate auhindade üleslugemisele kulub mitu meetrit internetti.

Teiste seas antakse auhind tänavu end heast küljest näidanud autosportlastele ning oma auto saab ka rahvas: 29. novembril loetakse kokku 15min.lt lugejate hääled ja antakse välja Leedu rahva auto 2020 auhind.

Leedu aasta auto 2020 finalistid

  • Mercedes-Benz GLE,
  • Peugeot 208
  • Renault Clio
  • Škoda Kamiq
  • Toyota Corolla
  • Toyota Supra
  • Volvo S60

Kategooriate finalistid

Rahvusvahelised autode iludusvõistlused

Euroopa aasta auto ehk COTY 2020 teeb 25. novembril teatavaks “kuldse seitsme” ehk superfinalistid. Võitja kuulutatakse välja Genfi autonäituse eelõhtul 2. märtsil 2020. COTY nimekirjas on näiteks juba ka uus Nissan Juke, aga pole Toyota Suprat, mis mujal enamasti on figureerinud.

Maailma aasta auto ehk WCOTY 2020 on oma valimistega alles päris alguses: käivad testisõidud, esimene sõel on jaanuaris. 3. märtsil selgub Genfis WCOTY esikolmik, võitja kuulutatakse välja 8. mail New Yorgi autosõul.

Peamiselt Ida-ja Lõuna-Euroopa autoajakirjanikest koosnev žürii korraldab COTY-le alternatiivset autovõistlust Autobest. 2020 aasta 5 finalisti on Nissan Juke, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Skoda Kamiq. Võitja kuulutatakse välja 13. veebruaril Saksamaal.

Maailma nais-autoajakirjanikud, kes just äsja said tänavuse aasta auto valmisega ühele poole, kogunevad uuel aastal septembris, et hakata üle vaatama lõppeva aasta parimaid mudeleid. Võitja selgub alles novembris.

Läbivalt tugevad tegijad

Tänavusteks suursoosikuteks võib pidada Peugeot 208-t, Renault Cliot ja Škoda Kamiq’i: neid hüütakse finaali korduvalt ja mitmel pool.

Soome autoajakirjanike maitse näikse eesti omadega üpris sarnane olevat: kattuvad Audi e-tron, Renault Clio ja Mazda 3.

Midagi ennustada on keeruline. Milline neist autodest ka mõnd tiitlit ei võidaks, fakt on, et aasta auto valimine on muutunud asjaks iseeneses ja on pigem tegijate rõõm kui ostjate teejuht. Või kas keegi mäletab, mis oli 5 aastat tagasi Eesti aasta auto? Või Euroopa oma?

Nautigem siiski mängu ilu ja elagem naabritele kaasa: leedukad võtavad asja ikka laustõsiselt. Kõik autod, mis oma osalusest teada annavad, mõne auhinnaga ka lahkuvad.