Käesoleva aasta suvel esitles Mazda uut SkyActiv-X sisepõlemismootorit, mis ühendab endas kahe tuntuima mootoritüübi head omadused. Naljatamisi on seda nimetatud ka mootorite “Pühaks Graaliks”.

Sisepõlemismootoritega on läbi autonduse ajaloo tehtud igasugu vigureid, aga ei ükski nende omaaegsetest väljamõtlejatest ei osanud undki näha, kui keeruliseks suudetakse asjad XXI sajandil ajada.

Nikolaus Otto, Gottlieb Daimler ja Wilhelm Maybach patenteerisid 1876. aastal neljataktilise ottomootori ning 16 aastat hiljem arendas Rudolf Diesel survesüütega mootori, mida me tänapäeval diiselmootorina tunneme.

Aastakümneid on üritatud neid kahte mootoritüüpi adekvaatselt ühendada, kuid seni edutult. Mercedes-Benz eksperimenteeris aastaid SkyActiv-X sarnase mootoriga, aga ei suutnud protsessi tööle saada.

Aastal 2019 on meil lõpuks revolutsioonihõnguline Mazda SkyActiv-X, mis kahe – pealtnäha erineva ent muidu nii sarnase – mootori tööpõhimõtted on ühendanud, ja tundub, et see on esimene kord 143 aasta jooksul, kui asjast ka asja on saanud.

Mazda ja hullavad insenerid

Mazda on erinevaid eksperimente jõuallikatega varemgi teinud, meenutagem kasvõi rootormootorit, mis 1963. aastast 2012. aastani eri variatsioonides Mazda mudelitel figureeris. Rootor- ehk vankelmootorit on proovinud juurutada teisedki tootjad, tuntuimaks sai sellega aga Mazda.

Võtame või sportliku Mazda RX-8, mille vaid 1,3-liitrise töömahuga Renesis-vankelmootor arendas kuni 240 hj võimsust ning mille pööretepiirik sekkus alles 9000 mootoripöörde juures. RX8 toodeti 2003-2012, seega võib mõnda isendit siiani sõitmas kohata.

Vankelmootor oli ebatraditsiooniline ja põnev lahendus, mis võimaldas rajal häid ringiaegu sõita, kuid mootorite tihtipeale alla 100 000 km jääv eluiga ning suurevõitu kütusekulu ei pannud huvilisi rõõmust hõiskama.

Möödub kümnend ja Mazda tuleb suurema kärata välja uue SkyActiv-X mootoriga, mille olemuse mõistmiseks peab tavakasutaja positsoonist ehk rooli tagant välja astuma ja inseneeria sügavustesse sukelduma. Lihtsalt sõites ei pruugigi aru saada, kui teistsugune on see ajam, mis kapoti all vaikselt oma tööd teeb.

Olgu siinkohal ka öeldud, et olenemata sarnastest nimedest ei ole uuel SkyActiv-X ning selle eelkäija SkyActiv-G mootoritel muud ühist peale selle, et mõlemad on bensiini tarbivad sisepõlemismootorid.

Kummutada tuleb ka (Eesti autoajakirjanike ja turundajate seas) laialt levinud eksiarvamus, et SkyActiv-X puhul on tegu vabalthingava ajamiga: see on väikese mehaanilise ülelaaduriga mootor.

SkyActive-X on bensiinimootor, mis tootja sõnul kombineerib otto- ja diiselmootori parimad omadused ning on kõigele lisaks ka mahehübriid.

Uus mootor peaks pakkuma diiselmootori ökonoomsust, suurt pöördemomenti ning samal ajal ka pööretemaia bensiinimootori käiguühtlust, kiiremat soojenemist, vaiksemat töömüra ja kasutusomadusi.

Sellest, mida Mazda arvab sisepõlemismootorite tulevikust, kuidas see survesüütega bensiinimootor toimib ja kõigest muustki täpsemalt loe edasi klikkides siin.