Mikk Kulljus

Mikk Kulljus sattus 20. jaanuari õhtupoolikul Lagedi tööstuslinnakust pealt nägema olukorda, kus Sebe liinibussi nr. 103 (registreerimismärk 603 BNV) juht suunaga Jüri poolt Lagedile Tallinna ringteel teeotsast mööda sõitis ning selle asemel, et jätkata sõitu, teha mõne aja pärast tagasipööre, sõita natuke tagasi ja siis uuesti õiges suunas liinil jätkata, hakkas ühesuunalisel asulavälisel teel tagurdama.

Tagurdades sõitis buss maha ka teetähise: “Kahjuks oli buss posti maha tagurdanud enne kui kaamera käima sain. Minu tähelepanu pälvis ohutuledega tagurdav liinibuss kohas, mis suvel on 110 km/h ala ning kus liiklus on tihe kogu aeg. Seni kuni ta seal nökerdas, märkasin, et ta on omale taguotsa alla kõveraks sõitnud posti,” räägib Mikk juhtunust.

“Sõitsin Krooningi tanklasse ja otsustasin filmida, kuna kartsin, et tuleb raskem tagant sissesõit bussile sel ajal kui see seal ühesuunalisel teel tagurdab.”

Liiklusseadust vaadates selgub, et bussijuht eksis vähemalt kolme seadusepügala vastu: peatus kohas, kus takistas teiste sõidukite liikumist, tagurdas ühesuunalisel teel, kus seda teha ei tohi ning ühtlasi on see ka ristmik. Põhjustas pisikese avarii ja jätkas sõitu nagu poleks midagi juhtunud.

“Kust tuleb teiste inimeste elude eest vasutaval inimesel julgus võtta vastu selline otsus, et võita ajas ning eeskirjade kohasele ümbersõidule lüüa käega, hoides kokku 7 minutit järgmisesse bussipeatusesse, aga potentsiaalselt riskida kogu ajaga, mis neil üldse elada on jäänud?” küsib Mikk murelikult.

Mis reegleid bussijuht rikkus?

Bussijuhi tegevus oli mõtlematu ja tobe, kuid lisaks rikkus ta mitmeid Liiklusseaduses sätestatud reegleid.

Videost nähtav tegevus oli vastuolus näiteks LS § 21 lg 2 p-ga 5: Sõidukit ei tohi peatada kohas, kus peatatav sõiduk teeb võimatuks teiste sõidukite liikumise.

Samuti rikub selline tagurdamine LS § 49 lg 1 ja 2, mille kohaselt ei tohi juht tagurdades ohustada ega takistada teist liiklejat. Ühesuunalisel teel tohib tagurdada ainult manöövriks, kuid ei tohi tagurdada ristmikule (mida Sebe bussijuht tegi).

Kuna bussijuht sõitis manööverdades maha ka teetähise ning tekitas varalist kahju, oli tegu liiklusavariiga. Juht lahkus sündmuskohalt, kuigi oleks pidanud juhtumist teada andma.

Ilmselt on võimalik videost veel muidki rikkumisi leida. Loe liiklusseadust siit

Õnn oli seekord bussijuhi poolel

Sebe bussijuhil oli seekord õnne: juhul kui tema manööverdamist poleks märganud mõni telefoni näperdav, lihtsalt unistav juht, võinuks see halvasti lõppeda, sest autod sõidavad selles kohas suurtel kiirustel. Kõige hullem - kui ukerdavale bussile oleks tagant otsa sõitnud veok, oleks avariil olnud ilmselt ka inimohvreid, sest bussis olid ka reisijad, osad neist seisid.

Seda, miks selline liiklusseaduse rikkumine võimalikuks sai, uurib edasi politsei. Meie võime vaid spekuleerida, et juht oli väsinud (Mikk kahtlustas, et ebakaine, sest prof juht ei seaks teiste elusid ohtu) või vaatas näiteks õigest teeotsast kõrvale.

Lahendus olnuks lihtne: Natuke maad Tallinna ringteed mööda edasi saab teha tagasipöörde. Siis tuleb sõita natuke teises suunas ja saab viadukti alt uuesti tuldud kohta. Kokku kaotanuks juht mõne kilomeetri teekonnal ja ehk seitse minutit. Aeg, mis kulus ohtlikuks manööverdamiseks ei olnud palju lühem. Mõtlemise koht, kui mõtlemisvõimet on.

Liini nr. 103 marsruuti vaata siit